ТРАКТОРИ: како се врши упаривање 2 акумулатора!?

Foto:Pixabay

Foto:Pixabay

У одређеним условима (код већих трактора, камиона и аутобуса) на већим возилима врши се упаривање 2 акумулатора.

Упаривање се врши у 2 случаја и то:

1. кад треба повећати напон акумулатора и

2. кад треба повећати капацитет акумулатора

На једном примеру за два акумулатора истог напона и капацитета, на пример 12 В и 55 Ах показаћемо како то изгледа у пракси, како у првом, а како у другом случају.

1. Повећење напона

За овај начин спаривања треба урадити следеће:

минус (-) пол првог акумулатора веже се за масу возила

плус (+) пол првог акумулатора веже се за минус (-) пол другог акумулатора и

плус пол (+) другог акумулатора веже се даље за електропокретач и контакт браву

На овај начин добили смо напон 12 В + 12 В = 24 В, а капацитет је остао 55 Ах. Овај начин везивања назива се серијско везивање. Овим везивањем удвостручујемо напон, а капацитет остаје исти тј. 55 Ах. Овај начин се користи као што смо рекли код већих трактора, камиона и аутобуса. На слици 9. види се овај шематски приказ.

2. Повећање капацитета

За овај начин спаривања треба урадити следеће:

минус (-) пол првог акумулатора веже се за масу возила

оба минус (-) пола оба акумулатора међусобно се повежу, а са првог акумулатора минус (-) пол се веже за масу возила, затим

оба плус (+) пола оба акумулатора се међусобно повежу, а са другог акумулатора плус + пол се даље веже за елекропокретач и контакт браву

На овај начин добили смо 12 В, а капацитет 55Ах + 55 Ах = 110 Ах.

Овај начин везивања назива се паралелно везивање. Овим везивањем напон остаје исти 12 В као да имамо 1 акумулатор, али се капацитет удвостручио па имамо 110 Ах. Овај систем се користи на возилима који имају велик број потрошача. На сл. 10. види се шематски приказ ове везе.

Одржавање акумулатора ван употребе (експлоатације)

Уколико возило немате намеру користити дуже време без обзира на разлоге урадите следеће:

-скините акумулатор са возила и добро га очистите споља
-скините чепове-поклопце и њих такође, добро очистите и вратите на место
-просторија где се држи акумулатор требало би да има температуру од 10ºС до 30ºС и влажност ваздуха од 30% до 80%, а ово је препоручљиво ако се имају такви услови
-немојте користити никаква средства за повећање капацитета уколико их фабрика не препоручује
-долите дестиловану воду ако недостаје тј. ако има чепове или поклопце
-уколико поседујете апарат за пуњење са мањом поделом тад га пуните стално струјом од 0,05 – 1 А. Претходно скините чепове и поклопце
-можете чекати да се испразни до 1,8 В по ћелији, па поново пунити наведеном струјом у табели за остала пуњења
-не остављајте акумулатор не напуњен

У датом моменту кад вам затреба поставите га на возило, правилно га повежите и имаћете исправан акумулатор.
Дотрајалост акумулатора
Животни век акумулатора просечно износи 4-6, па и више година а може отказати још у гарантном року. Веома је много фактора који утичу на животни век. Ево најглавнијих:

- квалитет материјала
- експлоатациони услови тј. колико је пута имао пуњења и пражњења, препуњавања и број пређених километара у некој јединици времена
- у каквом је стању електро-инсталација
- поднебље, односно временски услови лето-зима
- колико је број потрошача
- начин одржавања
Сваки од наведених фактора утиче на животни век, с тим што ће се он продужити уколико се придржавамо правилног одржавања како свака фабрика за свој акумулатор налаже. Но, и поред свих мера морамо имати у виду да стратешки акумулатори имају најкраћи век од свих оловних акумулатора. Знаци дотрајалости акумулатора су:

- слаба стартна способност, посебно када су ниже температуре
- често допуњавање ван возила
- густоћа електролита све слабија због испаравања, па се мора чешће доливати дестилована вода
- веће самопражњење
- после пуњења, електролит добија браон боју
- могући кратки спојеви јер се наталожила активна маса на дну кутије акумулатора, па се спојила са плочицама
- могуће да се електроде деформишу и попуцају
- мерењем напона и оптерећењем показује напон испод нормалног
Све су ово показатењи да је дошло време да се узме нов кумулатор, а стари продати одговарајућој установи где ће се рециклирати

Гаранција се не признаје
Као код сваке робе, тако се и код акумулатора не признаје гаранција у одређеним случајевима и то:

-ако акумулатор нема оверен рачун или гарантни лист од стране продавца
-ако су на рачуну или гарантном листу вршене неке преправке
-ако је акумулатору истекао гарантни рок
-ако на акумулатору нема одговарајућих ознака које се поклапају са гарантним листом и рачуном
-ако у акумулатору нема електролита
-ако се акумулатором нестручно руковало, односно није се придржавало услова из гарантног листа
-ако је на возилу неисправна електро-инсталација која је проузроковала квар акумулатора
-ако се акумулатор поправљао ван овлашћених сервиса
-ако се приликом транспорта или на неки други начин дође до механичког оштећења акумулатора
-ако су на акумулатору фабричке ознаке оштећене, или пак налепнице ознаке фабрике одлепљене
-ако су полови оштећени услед утицаја спољног кратког споја
-ако су замењене налепнице одговарајућих ознака


Продавац акумулатора не може да врши продају у следећим условима: 

ако акумулатори немају оверене рачуне или гарантне листове
ако на гарантним листовима постоје оштећења
ако на гарантним листовима пише погрешан број или тип акумулатора
ако на акумулаторима постоје механичка оштећења
ако на поклопцима или кутијама акумулатора има порозности па цури електролит

 

Код грешака под прве три тачке, продавац ће сачинити комисијски записник и све гарантне листове послати фабрици акумулатора, а фабрика мора да пошаље нове исправне листове. За одступања по четвртој и петој тачки, продавац ће исто сачинити комисијски записник и то у присуству возача који је довезао акумулаторе и пожељно је истим возилом вратити оштећене акумулаторе у фабрику и третирати их као недовршену производњу.

Стартовање возила уз помоћ другог возила
Уколико се испразни акмулатор, једна од варијанти, помоћ на њиви – путу, возило са пуним акмулатором. Дакле, то возило ће помоћи, али морамо имати одговарајуће каблове. За тракторе, камионе и аутобусе каблови морају имати попречни пресек 25 квадратних милиметара. Остала возила у зависности од запремина мотора 10 до 16 квадратних милиметара.

Возило које даје помоћ, његов мотор треба да ради.

Један крај плус (+) кабла (црвени) повеже се са плус (+) полом испражњеног акумулатора (А)

Други крај истог кабла повежете са плус (+) полом акумулатора који даје струју (Б)

Други кабал повежете са минус (–) полом акумулатора који даје струју (Б) и

Други крај тог истог кабла повежете са минус (–) полом испражњеног акумулатора (А)

Сада возило које даје струју држи мотор на вишим обртајима, а ви стартујете ваше возило. Када „упали” мотор пре скидања каблова обавезно укључите неки потрошач, као нпр. вентилатор или светла да не дође до струјног удара. Струјни удар, обично оштети диоде алтернатора, а што није јефтино. Након овога мотор оставите да ради, а затим скидате каблове обрнутим редом 4, 3, 2, 1.

Каква је будућност садашњих акумулатора?
Морамо схватити да је дошло до енормног скраћења времена нових тенологија, и то више није ствар другог века, већ се оне крећу од 3 – 5 година, а што је некад била мисаона именица.

Индустрија акумулатора мора да се заснива на утемењеним захтевима уз примену истраживачко-развојних достигнућа, који морају да дефинишу акумулаторе потребама савремене ауто индустрије. По мом мишљењу између осталог три су области најважније ради даљег развоја акумулатора у будућности, а то су :

-активни материјали
-легуре и
-пуњења
Истраживања у овим областима у будућности морају се наћи и дефинисати нове технологије, које ће дефинисати неке нове стандарде за оправданост њихове примене.

Садашњи интегрални системи пред собом у будућности имају веома сложен, непознат и непредвидив пут решења нових акумулатора који треба да замене данашње.

Izvor:bolja zemlja.rs

 

ТРАКТОРИ: како се врши упаривање 2 акумулатора!?

Komentari

Ostavi komentar

Слањем коментара се слажете са Правилима коришћења овог сајта.


Повезане вести

Речник израза за људске особине и карактере

Временска прогноза

Курсна листа

Анкета