BIODIZEL: Proizvodnjom goriva u sopstvenoj režiji ostvaruju se značajne uštede

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Proizvodnja sopstvenog goriva za mehanizaciju, odnosno biodizela će uskoro postati sve prisutnija, a ovime će se ostvariti i značajne uštede jer poljoprivrednici neće morati da kupuju naftu.

Danas je nafta jedan od najznačajnijih proizvoda i cene ovog energenta se često menjaju. Pretpostavlja se da će se sve zalihe iscrpeti već do 2050. godine, pa je neophodno intenzivnije razvijati alternativna pogonska goriva, poput biodizela, čijom proizvodnjom se stvara potpuna nezavisnost od varirajuće cene nafte.

Bez obzira na niz prednosti, od jeftinije cene, pa preko očuvanja životne sredina, kod nas, poslednjih godina, nije bila dovoljno razvijena svest o obnovljivim izvorima energije i njegovom značaju.
Prema propisima EU svaka zemlja članica mora da proizvede 13 % biodizela godišnje. Budući da i mi težimo evropskoj porodici, proizvodnja biodizela će sve više dobiti na značaju.

Biodizel se pravi od uljarica suncokreta i uljane repice ali i od već iskorišćenog ulja i svinjske masti. Dnevno može da proizvede i do 400 litara, a od jedne tone suncokreta dobije od 350-450 litara biodizela. U procesu proizvodnje ništa se ne baca. Suncokretova sačma, koja nastaje tokom ceđenja ulja, koristi se za ishranu stoke.
U proizvodnji biodizela sve se koristi, i od svega može da se zaradi, ništa se ne baca i koristi su višestruke od nezavisnosti u snabdevanju do veće isplativosti i zarade. Proizvodnjom briketa, od žitnih ostataka, za svoje potrebe ili dalju prodaju, stvara se kompaktan briket izuzetne kalorijste vrednosti. Pored toga država daje i bespovratna sredstva od čak 50% za nabavku briketirki.

Proizvodnjom biodizela svaki poljoprivrednik ima načina na koji može da dobije jeftino pogonsko gorivo za mehanizaciju koju ima na svom gazdinstvu.

Biti emiratski šeik na svojoj njivi nije nemoguće, a oni koji imaju mašinu za proizvodnju biodizela rekli su nam da na benzunsku pumpu uopšte ne idu.

Biodizel koji se proizvodi u mašinama izlazi čistoće 98 odsto, nije štetan za motor i kao takav može da bude pogon za sve dizel motore koji su rađeni za standard goriva „euro 4“. Za nove motore, po standardu „euro 5“, biodizela u smeši sa eurodizelom može da bude do petine ukupne količine.

Cena jedne litre proizvedene od suncokreta zavisi od otkupne cene ove uljarice. Ako se biodizel proizvodi od već iskorišćenog ulja litar košta od 50 do 100 dinara, pa se više isplati da poljoprivrednici sami proizvedu biodizel, nego da čekaju regresirano gorivo.

Biodizel može da se koristi samostalno ili da se meša sa regularnim dizelom.
Ipak, treba imati u vidu da ovo gorivo ima i svojih mana. Prvi problem je što se ne skladišti kao dizel, jer nakon 8 meseci gotovo da nije upotrebljivo i ne pruža toliko snage u motorima. Takođe, može da bude viskoznije, što otežava cirkulaciju pri nižim temperaturama. To se može rešiti uz pomoć razređivača i aditiva.

Agroinfo.rs/traktoriprikljucnemasine.rs

BIODIZEL: Proizvodnjom goriva u sopstvenoj režiji ostvaruju se značajne uštede

Komentari

Ostavi komentar

Слањем коментара се слажете са Правилима коришћења овог сајта.


Повезане вести

U protekla dva meseca, cena barela sirove nafte pala je za 10 dolara, ali su na našim pumpama izostala očekivana sniženja derivata. Gorivo je pojeftinilo tek dinar i po. Veća sniženja teško se mogu očekivati i posle praznika, jer ove sedmice cena „crnog zlata“ na svetskim berzama ponovo raste.

Ministar Branislav Nedimović izjavio je, prilikom obilaska Dupljaje, sela u opštini Bela Crkva, da je prva mera pomoći poljoprivrednicima u Srbiji za nabavku poljoprivredne mehanizacije, u vidu povraćaja 50 odsto sredstava, planirana od 15. decembra.

Kompanija "YANMAR" predstavila je inovaciju u oblasti vinogradarstva, a radi se o robotu za primenu pesticida, koji nudi brojna rešenja i predstavlja budućost ove grane poljoprivrede.

U poslednjem periodu, cene goriva u našoj zemlji porasle su u više navrata i često se ističe da su najviše u regionu. Sa druge strane, Hrvatska i Mađarska ograničavaju cene naftnih derivata.

Najveći parni traktor na svetu, Case 150 KS, koji je konstruisan davne 1905. godine, rekonstruisan je nakon više od jednog veka i stavljen u funkciju.

Cene goriva u poslednjem periodu konstantno rastu. Nova poskupljenja se očekuju već u narednim danima, a stručnjaci ocenjuju da će se ovaj trend nastaviti.

  • Најновије
  • Најчитаније

Речник израза за људске особине и карактере

Временска прогноза

Курсна листа

Анкета