Vitamin H doprinosi zdravijoj kosi i sprečava njeno opadanje

Foto: unplash.com

Foto: unplash.com

G. Koegel je 1935. godine iz sirovog žumanceta jajeta dobio jedinjenje u kristalnom obliku koje je nazvao faktorom rasta kvaščevih ćelija. Utvrđeno je, da ovo jedinjenje popravlja patološke promene u koži pacova, koji su sa hranom dobijali veće količine sirovog belanca jajeta. Ovo jedinjenje je nazvano biotinom ili vitaminom H.

U belancu jajeta nalazi se i protein avidin, koji čvrsto vezuje biotin što onemogućava usvajanje ovog vitamina u crevima, međutim, pri kuvanju jajeta avidin se razgrađuje.

Fizičke i hemijske osobine

Vitamin H je stabilan na visokim temperaturama. Dobro se rastvara u kiseloj i baznoj sredini, etanolu i vodi. 

Biološka uloga

Vitamin H se proizvodi u tankom crevu čoveka, a proizvode ga bakterije. Jedan deo ovog vitamina se unosi i hranom.

Vitamin H funkcioniše kao komponenta (tj. koenzim) specifičnih enzima, koji katalizuju reakcije prenosa ugljendioksida (karboksilaciji). Na taj način vitamin H učestvuje u sintezi masnih kiselina, purinskih nukleotida i u metabolizmu razgranatih aminokiselina (tako što doprinosi većoj mišićnoj masi, pa ga koriste i sportisti za dobijanje atletske građe).

Vitamin H takođe doprinosi zdravijoj kosi i sprečava njeno opadanje.

Neke studije su pokazale, da je često količina vitmaina H izlučenog mokraćom veća od količine vitamina unetog hranom, a količine izlučene fecesom su čak 3-6 puta veće od količine unete hranom.

Prirodni izvori

Vitamin H se nalazi u mnogim namirnicama, mada u malim količinama. Najviše ga ima u jetri, žumancu jajeta, životinjskim tkivima, paradajzu, pivskom kvascu, mahunastim biljkama, lešniku, zrnastoj hrani, mleku i drugo.

Veliki deo potreba čoveka za ovim vitaminom obezbeđuju i intestinalne bakterije.

Biološka iskoristljivost vitamina H se veoma razlikuje od vrste namirnice; tako je na primer vitamin H iz kukuruznog i sojinog brašna kompletno iskoristljiv, dok je vitamin H iz pšeničnog brašna skoro uopšte neiskoristljiv.
 

Sadržaj vitamina H u prehrambenim proizvodima

NAMIRNICA SADRŽAJ VITAMINA H
(MIKROGRAMA NA 100 GRAMA NAMIRNICE)
Jetra – svinjska 250
Jetra – goveđa 200
Bubreg – svinjski 180
Soja 60
Pirinač – ljuska 46
Raž – zrno 46
Dinja 36
Jaje – žumance 30
Sardina – konzerva 24
Brašno – pšenično 9 - 25
Kupus 17
Šampinjoni 16
Meso – kokošje 6
Grašak zeleni 6
Meso – goveđe 5
Mleko 5
Banane 4,6
Sir 4
Mladi luk 3,5
Šargarepa 2,5
Meso – pileće 1,5-2
Krompir 0,5 - 1
Jabuke 0,9

 

Nedostatak ovog vitamina se pre svega ogleda u promenama na koži i kosi. Simptomi uključuju ćelavost, suvu i perutavu kožu, kao i osipanje kod nosa i usta.

Simptomi, koji ukazuju na nedostatak vitamina H se gube ubrzo nakon unošenja ovog vitamina putem hrane.

Hipervitaminoza

Nisu poznate posledice prevelikog unosa vitamina H jer je to veoma retka pojava.

Preporučene dnevne količine

Dnevna potreba za vitaminom H za odraslog čoveka iznosi do 300 mikrograma.

Upotreba u medicini

Mnogi preparati protiv ćelavosti sadrže vitamin H, koji podstiče rast kose.

Vitamin H doprinosi zdravijoj kosi i sprečava njeno opadanje

Komentari

Ostavi komentar

Слањем коментара се слажете са Правилима коришћења овог сајта.


Повезане вести

Čičak livadska "lepotica" svojim kukicama obožava da se kači za sve što se nađe u njenoj blizini, a veoma je cenjena u tradicionalnoj medicini.

Čičak livadska "lepotica" svojim kukicama obožava da se kači za sve što se nađe u njenoj blizini, a veoma je cenjena u tradicionalnoj medicini.

Речник израза за људске особине и карактере

Временска прогноза

Курсна листа

Анкета